fackliganyheter.nu
(Foto: Henrik Montgomery/SCANPIX)

Lyckliga guldäggsvinnare för några år sedan. Foto: Henrik Montgomery/SCANPIX

Kollektivavtal är
inget för reklambyråerna

reklambranschen Tidningen Dagens Media frågade reklambyråer om de hade tecknat kollektivavtal med sina anställda. Det hade två byråer, av de 31 som svarade.

11 Nov 2013

Den som vill anlita en kommunikationsbyrå och har som krav att byrån ska ha kollektivtal har ett begränsat antal att välja bland.

Nämligen två, Svensson Reklam och Familjen Pangea. Åtminstone enligt Dagens Medias undersökning, en enkät till 80 byråer som fick 31 svar.

– Det (avtalet) innebär en trygghet för de anställda och en fördel för samtliga medarbetare, säger Katarina Fredén, vd för Svensson Reklam till DM.

Familjen Pangea har kollektivavtal av två skäl. Dels ger det en trygghet för de anställda, som exempelvis får automatiska pensionsavsättningar, dels handlar det om att byrån vill kunna ta uppdrag från myndigheter, organisationer och partier.

– Jag vill inte framstå som bror duktig. Men jag kan tycka att det är lite tokigt att inte fler i vår bransch som är så pass stor och sysselsätter många unga har kollektivtal, säger Jan Abrahamsson, vd på Familjen Pangea.

Branschorganisationen, Sveriges Kommunikationsbyråers vd Jessica Bjurström kommenterar enkäten och tror att attityderna håller på att förskjutas.

– För några år sedan var det en icke-fråga. Men de senaste åren har det börjat blåsa nya vindar, säger hon.

Lars Laurén

Lars Laurén
Reporter
Work+46 (0)70 672 52 59

Senaste Twitter-inlägg:
Laddar...

Skriv kommentar

Skriv kommentar

Stäng

* obligatoriskt

Nyheter

Europadagen